3 דקות קריאה
30 Jan
30Jan


עשו ואל תעשו במקרה של הכשת נחש

חג הפסח וימי חול המועד מבשרים על תחילת עונת הטיולים והפיקניקים. בעוד שהצמחייה עבתה וגבהה עם גשמי החורף, גם מזג האוויר מתחמם. המשמעות היא שגם החיות חוזרות לפעילות בשטח, לרבות הנחשים. בישראל ידוע על כ-300 הכשות נחשים בשנה ורובן המכריע הן הכשות הצפע המצוי


"הסטטיסטיקה של כ-300 הכשות נחשים בשנה מתייחסת לכלל הכשות הנחשים, אך רוב המקרים המדווחים הם של הכשת נחש צפע, שהינה מסוכנת הרבה יותר" מסביר ד"ר אשקר ג'לאל, רופא מומחה במלר"ד מאוחדת בחדרה ומנהל המרכז לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה. "במקרה של הכשה יש הרבה הצעות ו'תרופות סבתא' אבל אני קורא לציבור באופן חד משמעי, להיצמד להנחיות הבאות. זהו עניין של חיים ומוות".

עוד מוסיף ד"ר אשקר כי "עניין הזמן הוא קריטי מאוד היות ולא ניתן לצפות או להעריך מראש האם התגובה תהיה הדרגתית או מהירה. מידת הפגיעה תלויה בהרבה מאוד מרכיבים שלא כל אחד מכיר, ביניהם: גיל הנפגע, מקום ההכשה והרקע הרפואי של הנפגע. ילדים חשופים לסכנה גדולה יותר מהכשת נחש, משום שכמות הארס המוזרקת לגוף בעת ההכשה מתפזרת בגוף קטן של ילד, ואז השפעת הארס חמורה יותר".

ד"ר אשקר ג'לאל, רופא מומחה במלר"ד מאוחדת בחדרה ומנהל המרכז לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה. צילום: מאוחדת

מה כן מומלץ לעשות וממה מומלץ להימנע?

  • מניעה: יש כמה דרכים להימנע, כמו למשל נעילת נעליים גבוהות, עבודה בגינה עם כפפות והימנעות משליחת ידיים ורגליים למקומות המכוסים באבנים, מים או צמחיה ללא סריקת השטח בעין קודם לכן.
  • במקרה של הכשה: יש להשכיב את הנפגע ללא תנועה ולהרגיעו, לקבע את האיבר הנפגע ולפנות את הנפגע במהירות מרבית לבית החולים. חשוב ביותר לפנות את הנפגע באמבולנס, כאשר הצוות יוכל להעניק לו סיוע רפואי ראשוני חיוני ביותר, הכולל, על פי רוב: החדרת עירוי לגפה הלא פגועה, הזלפת נוזלים ומעקב אחר סימנים חיוניים.

מה אסור לעשות בשום אופן: אין לחתוך את אזור ההכשה או למצוץ את הרעל. כמו כן אין לבצע קירור מקומי, לשים חסם עורקים או ורידים, ואין לחבוש את המקום. חשוב מאד להימנע משתיית אלכוהול מכל סוג. יש להימנע מכל ניסיון ללכוד את הנחש. יש לא מעט אנשים שהוכשו כשניסו ללכוד את הנחש ולהביאו לבית החולים. מספיק לצלם את הנחש בטלפון הנייד, או לשים לב לצורתו על מנת שניתן יהיה לתארו בפני המטפלים בהמשך.

לפעמים מגיעים למלר״ד אנשים לאחר שהוכשו ע״י גורם בלתי מזוהה, אך מספיק להסתכל על העור בכדי להבין שהחולה הוכש ע״י נחש : קיימות שתי נקודות קרובות מעל העור. עם זאת שימו לב כי גם נקודה אחת לא שוללת הכשה של נחש.

למה יש לשים לב?  תופעות מקומיות של הכשה באות לידי ביטוי עם נפיחות מקומית הולכת ומתקדמת. כמו כן ישנן תופעות מערכתיות כלליות של סימני תת לחץ דם, כאבי בטן בליווי הקאה ושלשול. במקרים חמורים יתכנו התכווצויות, הפרעה בקצב הלב וסימני קרישיות יתר בדם. כל מי שהוכש ע״י נחש ומועבר למלר״ד נבדק באופן מידי תוך חיבור למוניטור לב, בדיקות דם כלליות וסימון מיקום ההכשה על מנת לשקול מתן נסיוב כנגד ארס הנחש.

מה אסור לעשות בשום אופן: אין לחתוך את אזור ההכשה או למצוץ את הרעל, לבצע קירור מקומי, לשים חסם עורקים או ורידים, ואין לחבוש את המקום. כמו כן חשוב מאד להימנע משתיית אלכוהול מכל סוג. כמו כן יש להימנע מכל ניסיון ללכוד את הנחש. יש לא מעט אנשים שהוכשו שעה שניסו ללכוד נחש ולהביאו לבית חולים. מספיק לצלם את הנחש בטלפון הנייד, או לשים לב לצורתו ע"מ שניתן יהיה לתארו בפני המטפלים בהמשך.

"בכל מקרה הכשת נחש מחייבת טיפול רפואי מקצועי. אם יש ספק – אין ספק, כאשר מדובר בהכשות  נחש יש להתפנות מידית לבית חולים", מסכם אשקר.

הזעה בבית השחי? כך תישארו יבשים גם בחודשים הלוהטים בשנה

ד"ר עופר לנדאו, מומחה לכירורגיה כללית בכללית אסתטיקה לכתבה >>


רשת מרפאות כללית סמייל 

מרחיבה את תחום שירותי האסתטיקה הדנטלית המוצעות במרפאותיה בעפולה




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.