2 דקות קריאה
07 Jan
07Jan

המצב הביטחוני וחוסר היציבות הוביל לעלייה משמעותית של אנשים (ילדים ומבוגרים כאחד) המתמודדים עם השלכות של חרדות וסטרס מתמשכים. ההשלכות על הגוף יכולות להיות משמעותיות וכללית רפואה משלימה מציעה כעת שני פתרונות חדשים ופורצי דרך: טיפול גוף-נפש וטיפולי מגע גוף-נפש


ממלחמה להחלמה: טיפול חדשני והוליסטי להתמודדות עם חרדות ומשברים אישיים בישראל

המצב הבטחוני וחוסר היציבות הוביל לעלייה משמעותית של אנשים (ילדים ומבוגרים כאחד) המתמודדים עם השלכות של חרדות וסטרס מתמשכים. ההשלכות על הגוף יכולות להיות משמעותיות וכללית רפואה משלימה מציעה כעת שני פתרונות חדשים ופורצי דרך: טיפול גוף-נפש וטיפולי מגע גוף-נפש

ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של רשת כללית רפואה משלימה

עולם הרפואה בישראל מגויס כולו מאז ה-7 באוקטובר במענה לשלל בעיות ואתגרים רפואיים. תחילה התמקד הטיפול במענה לחיילים ואזרחים שנפגעו באירועים בדרום ובצפון, אחר כך בפריסת שירותים שייתנו מענה לאנשים רבים שנעקרו מביתם. מאז אנחנו נדרשים גם להתייחס למשמעויות של ההיבטים הנוספים של התמודדות עם מצב כזה – גל של סטרס מתמשך, פחדים וחרדות אשר משפיעים על הנפש ואחר כך על הגוף. כעת הרפואה המשלימה מציעה שני טיפולים חדשים שנועדו לסייע במתן פתרון הוליסטי המכוון בדיוק להיבטים אלה.

חשיבות הטיפול ההוליסטי בתקופות משבר

הגוף שלנו יודע להתמודד עם טראומה פיזית כמו תאונה או פציעה. מיד נראה תאים שונים ממהרים אל אזור הפגיעה כדי "להדוף" עוד פולשים מבחוץ (תאי דם לבנים נכנסים כדי לעצור חיידקים מלהיכנס עמוק יותר לשכבות הגוף דרך הפתח הלא תקין והלא צפוי), ואילו תאים אחרים מגיעים כדי לסגור את הפצע ולמנוע חדירה נוספת פנימה ולייצר מחסום רציף. אך מה קורה בהתמודדות עם משבר נפשי? 

האם לכל אחד יש את אותם הכוחות לשאת עול של אובדן, חוסר ביטחון אישי, עקירה מבית, תיווך מציאות מורכבת לילדים. והילדים, מה איתם? איך ניתן להכיל מצב מורכב שכזה? ההתמודדות עם קשיים כאלה מחלישה את מערכת החיסון ויכולה להוביל למחלות עם ביטוי פיזי ויכולה גם להתפתח למצבי דיכאון וחרדה מתמשכים.

איך מטפלים? קודם כל ניגשים לקבלת טיפול רפואי ככל שישנם ביטויים פיזיים. לאנשים שזקוקים לכך ניתן לפנות גם לעזרה של אנשי השירות הפסיכיאטרי. לכל האנשים שנמצאים בין שני הקצוות האלה (וכאן מדובר ברוב האוכלוסייה) ניתן לקבל מענה בדמות טיפולי גוף-נפש, עם או בלי מגע, בשילוב של טכניקות טיפוליות שיעזרו לקבל כלים ולהתמודד טוב יותר עם התחושות ועם חיי היומיום שאינם עוצרים לרגע.

הטיפולים כאמור מתחלקים לשתי קטגוריות, אך בשתיהן, ולאחר ייעוץ עם רופא מייעץ ברפואה משלימה, יש צורך בסדרת טיפולים של התערבות משמעותית במפגש טיפול שבועי שאורכו עד שעה להשגת תוצאות, ולאחר מכן בטיפולי תחזוקה בתדירות פוחתת.

טיפול מגע גוף-נפש 

לצד לכלים נוספים ובמידת הצורך מציע גם מגע תומך ועדין, שמטרתו להקל על המתח הגופני ולתמוך בתהליך הריפוי הכולל. הטיפול מתאים לכל קשת הגילים ומותאם אישית לכל מטופל. הוא מתחיל תמיד במפגש ראשוני של שיחה מעמיקה להבנה של המצב והקשיים, ואחר כך בשילוב ייחודי ואינדיבידואלי של מגע תומך, תרגילי נשימה, טיפול בתנועה, שימוש בקול, מדיטציה וכלים נוספים כחלק מהגישה המקיפה לריפוי.

טיפול גוף-נפש: להתמודדות עם הלחץ הפנימי

מציע שילוב של טכניקות טיפוליות שונות לכדי "חליפת טיפול" מותאמת אישית שיכולה לסייע בטיפול בשלל מצוקות, חרדות, פחדים ומשברים. גם כאן הטיפול מתאים לכל הגילים מילדים ועד בני הגיל השלישי והרביעי. בין השיטות שהמטפלים יכולים להציע ניתן למצוא: שיחה, נשימה, דמיון מודרך, מדיטציה, אומנות ועוד.

חשוב לציין שוב כי טיפול זה אינו מחליף טיפול פסיכיאטרי, אך יכול להשתלב עמו בהתאם להחלטת הרופא המייעץ.

לקראת עתיד בריא יותר

הרפואה המשלימה ממשיכה לחדש ולהתאים גישות טיפוליות המתמקדות באדם כשלם - גופנית, נפשית ורוחנית. הטיפולים גוף-נפש ומגע גוף-נפש הם חלק מהמהפכה הזו, ומציעים מענה מקיף ויעיל יותר למי שחווים מצוקה נפשית או פיזית. בחירה בטיפול הוליסטי היא לא רק בחירה בריאותית, אלא גם בחירה המקדמת איכות חיים והרמוניה פנימית שתהדהד בכל תחומי החיים, ותפתח דלת לעתיד בריא ומאוזן יותר.







     עוד באותו נושא


יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות – עכשיו זה שקוף !

 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.