4 דקות קריאה
14 Jan
14Jan

  בריאות

   הישארו מעודכנים

כל החדשות בקליק אחד !

"גם ברפואה משלימה - מי שמחפש את הטיפול הנכון חייב לראות רופא"

לרגל יום הרופא בחרנו לכוון זרקור לתחום הפועל שנים ארוכות, אך מעט מתחת לרדאר – הרופאים המייעצים של הרפואה המשלימה. כשם שרופא המשפחה נדרש להכיר את תחומי הרפואה השונים כדי לנהל את הטיפול, כך נדרשים הרופאים המשלימים – האינטגרטיביים, להכיר את הרפואה הכללית ואת שיטות הטיפול השונות של הרפואה המשלימה 


ד"ר עידית עמידרור, המנהלת הרפואית של מרפאת כפר סבא של כללית רפואה משלימה, נמשכה תמיד לעולם הרפואה. "זה משהו שעניין אותי מאז ומתמיד, מאז שהייתי קטנה, עוד בבית הספר הרחבתי במקצועות ביולוגיה, כימיה ופיזיקה, התנדבתי שנים במד"א. זה היה קרוב לליבי", היא מעידה. אבל דווקא הגשמת החלום להפוך לרופאה, גילה לה את הייעוד האמיתי שלה – הרפואה האינטגרטיבית.


במהלך שנות הסטאז' ובלימודים מאוחרים יותר בארה"ב התוודעה עמידרור להסתכלות מעט אחרת: "הרפואה המערבית היא רפואה מצוינת, אך מכוונת מאוד לטיפול נקודתי בבעיה. ברפואה אינטגרטיבית, או כפי שכולם מכנים 'הרפואה המשלימה', הראייה היא הוליסטית (כוללת) יותר, כאן שמים את האדם במרכז ולא את המחלה או הסימפטום, המכלול הוא מה שחשוב. מטופל שחי באינטנסיביות גבוהה עם הרבה סטרס יכול לסבול מצרבת למשל, ועד שלא נדע לסייע לו להוריד את רמת הסטרס, כל טיפול שניתן לו יהיה זמני ונקודתי", היא מסבירה.

"הצענו פגישות עם רופא אונליין הרבה לפני הקורונה"

הרפואה המשלימה הממוסדת נכנסה לחיינו לפני זמן לא רב יחסית. בשנת 1997 קמה רשת המרפאות מבית כללית, שנתנה דחיפה עצומה לתחום הזה. עד נקודה זו, הפעילות בתחום הייתה בהיקף מצומצם, וכללה בעיקר מטפלות ומטפלים פרטיים. גם האמון בין הרופאים למטפלים היה נמוך משמעותית מזה כיום. בכללית, שהיו פורצי דרך בתחום, בנו תורה רפואית במסגרתה מי שבונה ומתאים את תוכנית הטיפולים הם רופאים מייעצים אשר משמשים כרופאים מן המניין ולמדו והתמחו גם ברפואה משלימה. כיום פועלים ברשת כמה עשרות רופאים כאלה וד"ר עידית עמידרור היא חברה מובילה ומנהלת את מרפאת האונליין.

"היינו הגוף הראשון בתחום להציע שירותי טלה-רפואה, הרבה לפני שמישהו דמיין מגפה בסדר הגודל של הקורונה. כל מטופל ומטופלת שרוצים יכולים להיפגש איתנו פנים אל פנים במרפאה או דרך מסך הנייד או המחשב". 

מה תפקידו של הרופא המייעץ ברפואה המשלימה?

"יש לו תפקיד משמעותי" מסבירה ד"ר עמידרור. "כל מטופל שרוצה לקבל טיפול עובר ייעוץ עם רופא, כאשר כל הרופאים שלנו הם רופאים מערביים עם התמחויות בכל מיני תחומים (אורתופדים, רופאים כלליים, רופאי ילדים ועוד), כולם למדו והתמחו גם ברפואה משלימה. בנוסף לתואר MD ברפואה יש להם תואר נוסף בלפחות אחד מתחומי הרפואה המשלימה, אני למשל הומאופתית מוסמכת". 

"הרופא משלב בין הידע שלו מהרפואה המערבית לזה מהמשלימה כדי לבחור את הטיפולים שיתאימו לכל מטופל. במהלך המפגש שלנו עם כל מטופל אנחנו עורכים תשאול מעמיק, מנסים ללמוד לא רק על הבעיה הספציפית, אלא על המרכיבים באורח החיים שלו – הרגלים, עבודה, סטרס, תזונה, שינה פעילות גופנית, עישון ועוד. מה שעוד מסייע לנו זאת הגישה שיש לנו לתיק הרפואי האישי של כל מטופל בכללית, כך אנחנו יכולים לראות ולעבור על הדמיות, תוצאות בדיקות, סיכומים רפואיים, מידע מבתי חולים ועוד. במהלך הייעוץ (בין אם מדובר בייעוץ אונליין או פרונטלי) עושים את האינטגרציה בין כל הנתונים כדי לבנות תוכנית טיפול שהיא כמו חליפה ייחודית, כמו הנעל של סינדרלה".

היכרות מעמיקה עם כל שיטות הטיפול

קצת בדומה לרופא כללי או רופא משפחה שמרכז את הטיפול במטופל או המטופלת שלו ונדרש להכיר ברמה מסוימת את כל ההתמחויות, כך גם הרופא המייעץ ברפואה המשלימה הבונה את תוכנית הטיפול. בכללית רפואה משלימה מוצעות כיום כ-20 שיטות טיפול שונות, מרפואה סינית, דרך שיאצו, כירופרקטיקה, אוסטאופתיה ועד טיפולי מגע כמו עיסוי רפואי, רפלקסולוגיה ושיטות משלימות "קלאסיות" כמו הומאופתיה ונטורופתיה. על הרופא המייעץ להכיר את השיטות לעומק כדי להתאים את הפתרון המיטבי.

למה את חושבת שצריך לראות רופא לפני שניגשים לטיפולים משלימים?

"מי שמחליט ומכוון לטיפול הנכון חייב לראות רופא", קובעת ד"ר עמידרור. "יש התוויות נגד לטיפולים, יש תגובות נגד בין טיפול תרופתי לצמחי מרפא או תוספים שונים ויש מצבים בריאותיים שלא מאפשרים סוגים שונים של טיפולים, ואת זה רק רופא מקצועי יידע לקבוע".

תני לנו דוגמה. 

"ניקח למשל מטופלת עם ירידה ניכרת בצפיפות העצם, תמט בחולייה, שסובלת גם מכאבי גב, איתה נצטרך להימנע מטיפולים מסוימים כמו כירופרקטיקה ונוכל להציע במקום רפואה סינית או טיפולים אחרים. יש גם מצבים בריאותיים שמצריכים התייחסות מיוחדת כמו הריון או פוריות – ברשת פועלים מטפלות ומטפלים שמומחים בטיפול אליהם אנחנו מפנים. אנחנו הרופאים נדע לכוון את המטופלות הללו מתי להגיע לדיקור, מתי לנטורופתיה מתי לרפלקסולוגיה וכדומה".

ציינתם 25 שנות פעילות, איפה נראה את הרפואה המשלימה בעוד 25 שנים? 

"אני מעריכה שהרפואה המשלימה תהיה דבר המונגש לכלל הציבור בסל הבריאות כדבר שבשגרה. לדעתי עם התקדמות הטכנולוגיה, ובעיקר עם שילוב יכולות AI (בינה מלאכותית) יותר ויותר למערכת הבריאות היום יומית (עולמם של רופאי המשפחה), תהה הנישה של הרפואה המשלימה אותו התחום בו יישמר הקשר מטפל-מטופל. היות שהרפואה המשלימה במהותה היא מקום של החיבור בין גוף ונפש, מקום של טיפולי מגע ושל הקשבה – יישמר מקומם של הרופאים האינטגרטיביים וחלקם במכלול הטיפול הרפואי היום יומי אף יגדל".

בריאות :בכללית צפון ממשיכים להתחדש 
,ועכשיו מרפאות אורתופדית לילדים

בריאות :בריא להכיר במחוז צפון בכללית מרפאת טראומה אורתופדית במרכז לרפואה יועצת בעפולה

פנים חדשות במרכז בריאות הילד של כללית מחוז צפון בעפולה



---------------------------------------------------------------------------

חדש בכללית מחוז צפון - רופא הילדים בטייטו - עפולה,העמקים ,והגליל


כללית מחוז צפון החלה את מבצע חיסוני שפעת לחורף 2022-2023 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.